Hriadeľ nápravy automobilu je nosný a vysoko zaťažiteľný komponent používaný v motorovom vozidle. Osové hriadele, označované aj ako poloosi alebo homokinetické nápravy, prenášajú rotačnú silu z prevodového systému vášho vozidla na kolesá, ktoré sú pripojené k nápravám.
Osové hriadele sú navrhnuté tak, aby prenášali veľké zaťaženie vrátane vlastnej hmotnosti samotného vozidla, nákladu a jazdcov. Aj keď sú konštruované tak, aby vydržali veľké hmotnosti, môže sa stať, že komponent bude preťažený, čo ho prinúti zlomiť sa alebo deformovať od napätia. K poškodeniu môže dôjsť aj v dôsledku fyzických nárazov z nerovných ciest, výmoľov a kolízií.
Funkcia a účel nápravových hriadeľov
Hnacie nápravy sú kritické komponenty hnacieho ústrojenstva spájajúce prevodovku s kolesami vozidla. Hnacie nápravy majú na starosti najmä prenos rotačného výkonu a sily prevodovky, aby sa vozidlo pohybovalo a jazdilo.
Akonáhle sa hnací hriadeľ nápravy otáča v dôsledku sily vychádzajúcej z prevodovky, otáčajú sa aj kolesá, ktoré sú k nemu pripojené. Všetky jednotlivé nápravové hriadele majú diferenciál medzi dvoma univerzálnymi alebo UV kĺbmi a dvoma poloosami.
Osové hriadele v konečnom dôsledku umožňujú vozidlu odvaľovať sa a uľahčujú riadený pohyb kolies. Kolesá vášho vozidla sa nikdy nebudú pohybovať správne alebo sa nebudú pohybovať vôbec, ak nebudú mať spoľahlivé hnacie hriadele.
Rôzne typy nápravových hriadeľov automobilov
Konkrétny typ nápravového hriadeľa automobilu sa líši podľa požiadaviek konkrétneho typu vozidla. Každý nápravový hriadeľ je tiež vystavený rôznym druhom namáhania. Je to jeden z faktorov, ktorý závisí od dĺžky nápravového hriadeľa vzhľadom na polohu ložísk a nábojov vozidla a od toho, ako sú vozidlá navrhnuté na upevnenie nápravových hriadeľov.
Nižšie sú uvedené najbežnejšie typy nápravových hriadeľov:
Plne plávajúce hriadele náprav automobilov
Tento konkrétny typ nápravového hriadeľa má náboje uprostred dvoch komponentov, namiesto toho, aby prírubové plochy priamo spájali kolesá a nápravový hriadeľ. Každé koleso je pripojené k náboju a tento náboj sa otáča na valčekových ložiskách pripevnených k vretenu na koncoch hriadeľa nápravy.
Tieto valivé ložiská smerujú do opačných smerov a sú kužeľové, pričom ložiská a náboje prenášajú hmotnosť vozidla, aby sa odľahčilo zaťaženie ložiska nápravy. Ložisko nápravy jednoducho pláva, namiesto toho, aby znášalo krútiaci moment prevodového systému, pretože nemusí udržiavať hmotnosť vozidla, ako aj jeho nákladu.
Poloplynulé hriadele náprav automobilov
Táto konkrétna konštrukcia hriadeľa nápravy automobilu má na oboch vonkajších koncoch hriadeľa nápravy čelá prírub. Tieto plochy sú priamo pripojené k pripojeným kolesám.
Trojštvrťové plávajúce hriadele náprav automobilov
Tento typ nápravového hriadeľa má prvky z konštrukcií úplne plávajúcich a čiastočne plávajúcich nápravových hriadeľov. Ich ložiská sú umiestnené medzi hriadeľom nápravy a skriňou nápravy. Ložiská však zostávajú chránené pred ohybovými alebo strihovými silami.