Zvýšený záujem bol o výskum a štúdium psychológie farieb v marketingu a budovaní značky. Pomyslite si na posledný predmet, ktorý ste si kúpili od značky. Stále si pamätáte farbu loga? Existuje veľká šanca, že áno, a možno si ju jasne pamätáte viac ako samotnú cenu položky.
Časy, keď sú teória farieb, palety a vedierka farieb určené len pre tých, ktorí majú umelecké zameranie, sú preč. Všetci, ktorí sa zaoberajú marketingom, by sa dnes mali viac ako kedykoľvek predtým učiť a rozumieť základom. To je dôvod, prečo je dôležité, aby ste sa dozvedeli o psychológii farieb a jej pozitívnych a negatívnych dopadoch na vaše marketingové úsilie.
Čo je to psychológia farieb?
Psychológia farieb je jednoducho štúdium farieb. Aby som bol konkrétnejší, je to štúdium toho, ako konkrétne farby, odtiene, škály a typy ovplyvňujú ľudí a ich pocity alebo emócie. Jednoducho povedané, je to štúdia toho, aké pocity v ľuďoch farby vyvolávajú. Toto je teraz rastúci výskum, ktorý je čoraz užitočnejší v oblasti marketingu, dizajnu a budovania značky.
Toto je štúdia alebo aspekt toho, ako môže ľudský mozog vnímať to, čo si vizualizoval. Akonáhle mozog vidí určitú farbu, ako sa táto farba prekladá do celého tela? Aký vplyv má táto farba na myšlienky, nápady, činy a emócie osoby?
Je to presne to, čo dúfa, že psychológia farieb rozoberie a pochopí.
Možno si to neuvedomujete, ale farba zohráva rozhodujúcu úlohu v spôsobe konania. Farby vás prinútia cítiť a myslieť rôznymi spôsobmi. Ako spotrebiteľ má psychológia farieb v marketingu jedinečný spôsob, ako naliehať na niektoré akcie, ako je nákup produktov, propagačné darčeky pre podniky, registrácia na promo akcie a výber konkrétnych značiek namiesto iných všeobecne.
Každá farba má svoju vlastnú osobnosť predtým, ako vo vás vzbudí určitú emóciu. Toto si uvedomili odborníci na psychológiu farieb. Farby majú svoju vlastnú osobnosť, ktorá môže následne pôsobiť aj na tú vašu. Každá farba môže u divákov vyvolať určitú emóciu.
Nie je to ťažká veda, ako sa očakávalo, ale niektoré štúdie tieto tvrdenia potvrdzujú. Je dokázané, že farby skutočne ovplyvňujú spôsob, akým výrobky, značky a výber farby v rámci značky ako celku závisí veľa od vhodnosti farieb.
Znamená to, že na farbe záleží a to nie je tajomstvom pre spotrebiteľov, aj keď je to iba na podvedomej úrovni.
Aké sú však osobnosti jednotlivých farieb a aké emócie vyvolávajú u spotrebiteľov?
Zoznámte sa s nasledujúcimi základnými farbami a konkrétnymi emóciami, ktoré vyvolávajú:
Čierna
Čierna je kontrastná a silná farba, ktorá sa používa na predaj luxusných a elegantných výrobkov. Sofistikovanosť, podstata, elegancia, autorita, bezpečnosť a sila sú pozitívne emócie, ktoré vyvoláva, zatiaľ čo negatívnymi emóciami sú depresia, útlak, smútok, ťažkosť a chlad. Niektoré značky, ktoré používajú nadčasovú farbu, sú L’Oréal, Nespresso, The New York Times a Nike.
Modrá
Pokoj, bezpečnosť, vyrovnanosť, logika, lojalita a dôvera sú pozitívne emócie modrej, zatiaľ čo negatívne sú nepriateľské, nechutné, chladné a bez emócií. Modrá môže upokojiť myseľ a často sa používa pri feng-šuej a interiérovom dizajne. Toto je farba, ktorú používajú značky, ktoré spravujú citlivé a osobné informácie, ako sú LinkedIn a American Express.
Hnedá
Hnedá je znázornená ako prírodná a zemitá farba, ktorá sa zvyčajne vyskytuje na obaloch potravín a ktorá označuje ekologické, prírodné a organické potraviny. Medzi jeho pozitívne emócie patrí sofistikovanosť, bezpečnosť, ochrana, sila a spoľahlivosť.
Izolácia, smútok a osamelosť sú niektoré z negatívnych emócií, ktoré sú s tým spojené. Hershey’s, J.P. Morgan Chase a UPS sú značky, ktoré vo svojich logách, uniformách a reklamách používajú hnedú farbu..
Zelená
Zelená je farba, ktorá je ľahká pre oči a symbolizovala prírodný svet a život. To je úzko spojené s mocou a bohatstvom, ako sú hospodárstvo, armáda a bankovníctvo. Medzi jej pozitívne emócie patrí harmónia, rovnováha, rast, zdravie, príroda, prosperita a nádej, zatiaľ čo negatívnymi emóciami sú materializmus, závisť, nuda a vlastníctvo. Toto sa často používa pre spoločnosti zamerané na životné prostredie a zdravotné značky ako Animal Planet, Whole Foods a John Deere.
Zlatá
Zlato je spojené s pozitívnymi emóciami vrátane úspechu, súcitu, múdrosti, optimizmu a charizmy. Negatívne emócie spojené so zlatom sú podlosť, náročnosť a sebestrednosť. Táto farba naznačuje bohatstvo vo väčšine kultúr po celom svete a zvyčajne je spojená s náboženstvom a kráľovskými honorármi. Zlato je tiež farbou, ktorá predstavuje prvé miesto na súťažných podujatiach, ako je napríklad šport. Špičkové spoločnosti ako Porsche, Versace a Rolex používajú zlato vo svojich výrobkoch a logách.
Purpurová alebo ružová
Purpurová alebo ružová je farba, ktorá sa najčastejšie používa na zobrazenie mladosti a ženskosti. To je spojené aj s pohodlím a nádejou. Ružová je spojená s pozitívnymi emóciami, ako je vášeň, svojráznosť, tvorivosť a inovácia. Drzosť, rebelstvo, impulzívnosť a extravagancia sú negatívne emócie, ktoré purpurová vyvoláva. Victoria’s Secret, časopis Cosmopolitan a Barbie sú známe značky, ktoré používajú purpurovú farbu.
Oranžová
Oranžová vytvára útulné a teplé pocity. Medzi pozitívne emócie, ktoré vyvoláva, patrí priateľskosť, dôvera, veselosť, energia, inovácie, teplo, odvaha a vitalita. Negatívne emócie, ktoré sú s tým spojené, sú lenivosť, nezrelosť, nevedomosť a frustrácia. Niektorí maskoti športových tímov používajú oranžovú farbu, pretože z nej vyžaruje energia a motivácia.
Fialová
Bohatstvo, imaginárnosť, mystika, sofistikovanosť, duchovnosť a múdrosť sú niektoré z pozitívnych emócií spojených s fialovou farbou. Negatívnymi emóciami sú bolesť, nebezpečenstvo, nepriateľstvo, agresia a nepriateľstvo. To sa zvyčajne používa v luxusných značkách a autorských honorároch, aby vypadali prestížne. Fialovú používajú v reklamách a logách cukrárske značky ako Milka a Cadbury.
Červená
Červená je farba, ktorá určuje určitý pocit naliehavosti a je tiež spojená s pohybom, ako je tlak a srdcová frekvencia. Sila, vzrušenie, vášeň, nebojácnosť a energia sú účinné emócie, ktoré táto farba vzbudzuje, zatiaľ čo tie obsahujú ďalšiu bolesť, nebezpečenstvo, nepriateľstvo, agresivitu, nepriateľstvo.
Keď sa oboznámite s farbou psychológie v marketingu, môžete naplno využiť silu farieb vo svoj prospech..