Tlmiče nárazov

Tlmiče nárazov sú mechanické zariadenia určené na absorbovanie a redukciu nárazov. To sa deje ovládaním pohybu kolies. Pružiny absorbujú hrbole a zmeny v povrchoch vozoviek. Vtedy tlmiče obmedzujú pohyby kolies. Väčšina súčasných automobilov používa teleskopické tlmiče, ktoré sa vyznačujú piestom a ventilovým usporiadaním vo vnútri trubice naplnenej olejom. V tomto prípade je olej tlačený dovnútra nárazmi malými otvormi v pieste, ktoré ovládajú pohyby kolesa pri otáčaní pružiny.

Ako presne fungujú 

Spravidla tlmiče nárazov robia dve veci. Po prvé, udržujú koleso v kontakte s celym povrchom zeme. Po druhé, regulujú pohyb v pružinách a zaveseniach. Poďme hlboko do tejto časti. Absorbéry najprv premieňajú kinetickú energiu v prameňoch na tepelnú energiu, ktorá sa potom vyžaruje do atmosféry. Nie je to také zložité, ako sa môže zdať. Pamätajte, že absorbéry sú jednoducho olejové čerpadlá.

Tlmiče nárazov Audi
Tlmiče nárazov – predný tlmič pre Audi

Na zadnej strane piestovej cesty je namontovaný piest, ktorý pracuje na rozdiel od hydraulickej kvapaliny v tlakových rúrkach.Kvapalina je tlačená otvormi obsiahnutými v pieste v dôsledku pohybu suspenzie smerom hore a dole. Pretože malé otvory vpustia do piestu iba malé množstvo tekutiny, piest sa tak uvoľní, čo zase spomaľuje pohyb pružiny a zavesenia.Z tohto dôvodu sa absorbéry automaticky prispôsobujú povrchovým podmienkam. Je to preto, že odpor vyvolaný zavesením závisí od rýchlosti, ktorou sa pohybuje. 

Druhy tlmičov

Je nesporné, že tlmiče nárazov zohrávajú rovnaké úlohy. Rôzne typy automobilov a zavesenia však napriek tomu prinášajú potrebu rôznych štruktúr a typov absorbérov. Nasledujú bežné príklady.

Video: Dobré tlmiče tlmičov Vs Zlé tlmiče nárazov: 5 spôsobov, ako povedať

Konvenčné teleskopické tlmiče 

Je to najjednoduchšia škála absorbérov rázových vĺn. Namiesto opravy sa dá vymeniť. Je však relatívne lacný a možno ho nájsť na predných aj zadných nápravách zavesenia. 

Tlmiče pérovania 

Podpery tu nahrádzajú súčasť systému odpruženia a musia byť pevne štruktúrované, aby vydržali väčšie zaťaženie spolu so silami. Aj keď sa často nachádzali na predných a najzadnejších malých a stredných automobiloch, veľké vozidlá sa v súčasnosti začali zaoberať týmto absorbérom.Produkt sa ďalej delí na zapečatené a opraviteľné jednotky. Prvý z nich znamená, že komponenty produktu môžu byť nahradené vložkami vzpery, zatiaľ čo druhý znamená, že výrobok je možné vymeniť iba úplne. 

Tlmiče nárazov pružinových sedadiel 

Tento produkt využíva vlastnosti teleskopických tlmičov a tlmičov pérovania . Nesmú však vydržať ťažké bočné zaťaženia. Sú relatívne drahšié ako ostatné dva. Štruktúry používané pri výrobe nárazov pružinových sedadiel sú podobné tým, ktoré sa používajú pri konštrukcii konvenčných tlmičov. Preto sú zapečatené a vyžadujú úplnú výmenu. 

Stručne povedané, tlmiče nárazu ovládajú odrazový pohyb pružín a pružín vozidla. Zabezpečujú, aby pneumatiky vozidla udržiavali kontakt s povrchom zeme po celú dobu, a tým primeranú brzdnú reakciu.

Podobné příspěvky: