Čo by ste mali vedieť o potravinových doplnkoch a kto z nich môže ťažiť

Čo by ste mali vedieť o potravinových doplnkoch a kto z nich môže ťažiť

Existuje veľa potravinových doplnkov na trhu. Ale nie každý, môže z nich mať prospech. Takže, kto môže brať potravinové doplnky?

Potravinové doplnky – Čo je to? 

Pojem doplnkov stravy je v podstate poskytovať živiny, ktoré sa nekonzumuju v dostatočnom množstve. Niekedy sú potravinové doplnky známe pod menom ako výživové alebo diétne doplnky. Potravinové doplnky môžu byť aminokyseliny, minerály, vitamíny, mastné kyseliny a niektoré látky dodávané vo forme kvapalín, kapsúl, tabliet a piluliek.

Doplnky sú dostupné v rôznych dávkach av rôznych kombináciách. Na to, aby telesá fungovali, je potrebné len určité množstvo každej živiny a vysoké množstvá nemusia byť lepšie pre zdravie. Pri vysokých dávkach môžu mať iné látky nežiaduce účinky a môžu byť škodlivé. To je dôvod, prečo sa potravinové doplnky môžu legálne predávať so správnym denným odporúčaním dávky. 

Kto môže využívať potravinové doplnky? 

Potravinové doplnky nie sú náhradou za zdravú, vyváženú stravu. Diéty, ktoré obsahujú veľa celých zŕn, zeleniny, zdravých tukov a primeranej bielkoviny, musia poskytovať všetky potrebné živiny pre dobré zdravie. Väčšina európskych krajín súhlasí s tým, že posolstvá zamerané na širokú verejnosť sa musia zamerať na potravinovú smernicu založenú na potravinách. Doplnky sa v týchto pokynoch nenachádzajú, ale existujú jednotlivci alebo skupiny obyvateľstva, ktoré by mohli potrebovať radu o doplnkoch, aj keď jedia správne.

Napriek tomu, že majú úlohu v zdraví viacerých jednotlivcov, nie každý potravinový doplnok je užitočný pre každého. V skutočnosti sa pre iných neodporúča užívať určité doplnky v určitých vysokých dávkach. Iné štúdie ukazujú, že multivitamíny môžu prispievať k zvýšenému riziku prílišného príjmu živín a navrhlo sa, aby multivitamíny boli formulované s väčším ohľadom na príjem mikroživín z potravín. Ľudia musia venovať pozornosť čítaniu etikiet a zabezpečiť, aby potravinové doplnky boli pre nich vhodné. 

Napríklad pre tehotné ženy môžu byť potravinové doplnky, ktoré obsahujú vitamín A, ako je olej z rybej pečene, škodlivé a môžu spôsobiť vrodené chyby, keď je odporúčané dávkovanie prekročené alebo prekročené počas dlhšieho časového obdobia. Podľa štúdií bolo zdôraznené, že fajčiari musia byť opatrní pred niekoľkými doplnkami, najmä vysokými dávkami beta-karoténu.

Na koniec

Odporúča sa, aby iné skupiny obyvateľstva užívali osobitné doplnky. Je však dôležité dodržiavať zdravú a vyváženú stravu. Nie je tiež vhodné užívať rôzne dávky, ktoré presahujú RDA alebo odporúčané denné množstvá. Ak máte pochybnosti, pred výberom doplnkov stravy sa poraďte s dietológom alebo lekárom. 

Nie je múdre brať akékoľvek potravinové doplnky, ktoré vidíte na trhu. Je dôležité, aby ste vyhľadali pomoc svojho lekára, ak nechcete v budúcnosti skončiť s niektorými zdravotnými problémami. Takže, ak chcete využívať výhody potravinových doplnkov, dbajte na to, aby ste si vybrali ten správny pre svoje zdravie a zažili rozdiel!

Podobné příspěvky:

admin